Argument na warsztacie, czyli o trudnej sztuce przekonywania w debatach oksfordzkich
Argumentacja oraz sztuka przekonywania to temat drugiego spotkania, które odbyło się 16 stycznia 2024 r. w ramach programu „Debaty oksfordzkie”. Młodzież naszej szkoły poznała tym razem tajniki skutecznego przekonywania za pomocą rzeczowej argumentacji, a są to, jak wiadomo, jedne z najważniejszych umiejętności, a zarazem narzędzi prowadzenia konstruktywnej dyskusji.
Świetnym wstępem do poznania istoty argumentowania było ćwiczenie, którego motywem przewodnim stała się Arka Noego. W roli Noego wystąpił sam prowadzący spotkanie – pan Dariusz Staroń, a młodzież, pogrupowana w 8 zespołów, miała za zadanie przekonać „Noego”, aby wpuścił na swój statek różne gatunki zwierząt, od tych egzotycznych – lwów i żyraf, po kury i konieJ Efekty pracy były przedstawiane na forum i niektóre z argumentów wywołały szczery uśmiech na twarzach uczestników i opiekunów.
Po tej rozgrzewce młodzież, w mniejszych grupach, przygotowała argumenty do dyskusji na temat: „Tik-tok – przynosi więcej szkód niż korzyści”. Na dwóch biegunach – za i przeciw – zmierzyli się tym razem uczniowie sąsiednich szkół, a wśród naszych reprezentantów znaleźli się: Hubert Madejski, Dominik Więcek, Izabela Osiniak, Szymon Żołądź oraz Zuzanna Kuśnierz. Role marszałków przypadły kolejno Filipowi Rempale oraz Oliwii Bandyk.
Praca w grupach, krytyczne myślenie, współpraca, pokonywanie trudności, rozwój zdolności interpersonalnych to tylko niektóre umiejętności, jakie nabywa młodzież podczas tego typu warsztatów. Dom Kultury wyszedł naprzeciw potrzebom młodego pokolenia i cieszymy się, ze młodzież z takim zainteresowaniem i entuzjazmem podchodzi do kolejnych spotkań.
Beata Gut-Lisak