Szkoła Podstawowa w Tuchowie
Aktualności

Mitologiczne widokówki, czyli o projekcie przedmiotowym w klasie 5 b

Dnia 31 maja 2023 roku miała miejsce prezentacja projektu przedmiotowego ,,Mitologiczne widokówki’’. Zadanie przygotowali uczniowie klasy 5 b.

Na obejrzenie i udział w projekcie zaprosiliśmy klasę 5 a i 5 c. Odwiedzili nas też uczniowie klasy 6 a i 8 c. Przybyli zaproszeni: dyrektorzy szkoły: mgr Józef Wzorek i mgr Alicja Płachno oraz nauczyciele i rodzice klasy 5 b.

 Celem projektu było m.in.:

– współdziałanie w zespole

– wykazanie się znajomością treści poznanych mitów

– kształtowanie wyobraźni historycznej, plastycznej, umiejętności kojarzenia i łączenia faktów.

Na początku uczniowie zaprezentowali krótkie scenki. Były to:

  1. ,,Na Olimpie’’ (rodzeństwo Zeusa)
  2. ,,Marzenia o lataniu’’ (Dedal i Ikar)
  3. ,,Poświęcenie się dla dobra ludzkości’’ (Prometeusz)
  4. ,,O heroicznej miłości macierzyńskiej’’ (Demeter i Kora)
  5. ,,Potęga miłości i sztuki’’ (Orfeusz i Eurydyka)
  6. ,,Nadaremna praca’’ (Syzyf)
  7. ,,Odyseja i klątwa Polifema’’ (Odyseusz)

W drugiej części projektu wspólnie z uczniami zaproszonych klas staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie, czego uczą poznane mity oraz jakie niosą uniwersalne przesłanie.

I tak: losy Prometeusza to historia nieśmiertelnika, który cierpiał z miłości do ludzi. To historia buntu i poświęcenia dla dobra ludzkości. Aby pomóc nic niewartym w oczach bogów ludziom, skazuje się na wieczną męczarnię.

Losy Kory, córki Demeter, to przykład niezmiernej miłości matki do córki, która wstępuje w związek małżeński. Mit wyjaśnia też zmienność pór roku.

Mit ikaryjski zawiera przestrogę, aby człowiek nie przeceniał nadmiernie swoich możliwości.

Mit o Syzyfie symbolizuje ludzką pychę. Kara wymierzona mu przez bogów to przestroga. Za to, że przechytrzył bogów, Syzyf zostaje ukarany wielkim i jałowym wysiłkiem.

Mit o Orfeuszu i Eurydyce opowiada o potędze miłości i sztuki, które pokonują śmierć. Orfeusz jest kochającym mężem, gotowym na każde poświęcenie. Pod tą maską skrywa się jednak samolubny artysta, dla którego liczy się tylko własna sztuka. Odwraca się, kiedy sam wychodzi spod ziemi, a nie wówczas, gdy z ciemności wyłania się Eurydyka.

Następnie omówiliśmy słynne dzieło Pietera Bruegla ,,Upadek Ikara’’, jak również obejrzeliśmy prace plastyczne uczniów, którzy przedstawili w sposób realistyczny lub symboliczny pejzaże ziemi, odzwierciedlające uczucia Demeter, gdy cierpi po stracie córki oraz raduje się po jej powrocie.

Odczytaliśmy list Ateny do Zeusa, gdy prosi o darowanie winy Prometeuszowi. Autorem znakomitej pracy jest Kinga Januś.

Duże emocje wzbudziło odgadywanie wybranych rekwizytów jako atrybutów wybranych bogów.

Na koniec wszyscy uczniowie otrzymali do rozwiązania wielką krzyżówkę mitologiczną.

Podsumowując: dla mojej klasy projekt był ogromnym wyzwaniem. Dzieci napisały scenariusze scenek, przygotowały stroje i uczyły się ról. Obecność dorosłych, zwłaszcza rodziców, spowodowała podczas pierwszej prezentacji ogromną tremę przy pokazaniu scenek. Dopiero podczas drugiego występu było zupełnie inaczej. Mogliśmy zobaczyć znakomite role Syzyfa, Cerbera, Eurydyki, Orfeusza, Polifema.

I nieważne jest, że ktoś się pomylił, zaciął czy wyrzucił tekst z siebie jednym tchem. Najważniejsze było to, że dzieci zaprezentowały się publicznie, pokazały, że wiele umieją i potrafią, uwierzyły w siebie.

Chciałam też podkreślić żywy udział i zaangażowanie zaproszonych uczniów. Widać, że znają mitologię i nie siedzieli jak na tureckim kazaniu.

Na pewno z obu stron nie była to syzyfowa praca!

***

Dwugodzinne przedstawienie klasy 5b było niezapomnianym doświadczeniem, które dostarczyło mi wiele refleksji. Składało się ono z dwóch fascynujących etapów, które ukazały różne aspekty mitologii greckiej.

Pierwszy etap skupiał się na krótkich scenkach z mitów greckich, które przyniosły na scenę historie takie, jak praca Syzyfa czy podróż Odyseusza. Podziwiałem, w jaki sposób uczniowie ożywili te starożytne opowieści, przenosząc nas w świat bogów i bohaterów. Widziałem, jak Syzyf wyruszał na trudną drogę powtarzalnej pracy, której owoc był mu zawsze odbierany. Byłem także świadkiem przygód Odyseusza. Te scenki przybliżyły nam tajemnice mitologii greckiej i ukazały jej uniwersalne przesłanie o sile ludzkiego dążenia i wytrwałości.

Drugi etap przedstawienia skupiał się na pracach plastycznych i literackich uczniów klasy 5b, związanych z wcześniejszymi scenkami o Demeter i Korze oraz sposobami, w jakie bogowie greccy mogli pisać listy. Byłem zadziwiony kreatywnością i talentem moich kolegów z klasy. Prace plastyczne ukazały piękno i witalność natury, które są tak ważne w mitologii greckiej. Widziałem, jak uczniowie tworzyli ilustracje przedstawiające Demeter i Korę, odzwierciedlając ich emocje i relacje. Ponadto, prace literackie, w których bogowie greccy pisali listy, były dowodem na bogactwo wyobraźni i umiejętności pisarskich moich rówieśników. Te prace ożywiły postacie z mitologii greckiej, dając im głos i pozwalając nam spojrzeć na ich świat z innej perspektywy.

Wojciech Igielski, klasa 5 c

***

Dnia 31 maja, w środę na lekcji 5 i 6 odbył się występ klasy 5b w sali nr 27, który miałam przyjemność oglądać. Występujący byli przebrani za postacie mitologiczne.  Pierwszą częścią tego występu były krótkie sceny mitologiczne. Najpierw jednak wszyscy główni bogowie olimpijscy opowiedzieli nam o sobie, swoich atrybutach i dziedzinach, którym patronują. Sceny dotyczyły mitów o (brak chronologiczności) :

1.Porwaniu Kory ( ustalenie przez Zeusa, Hadesa oraz Demeter terminu powrotu Persefony do matki, a także jej pobytu u Hadesa).

  1. Podstępie Syzyfa (porwanie Tanatosa, wykrycie intrygi przez Hadesa, Persefonę i Hermesa, uwolnienie bożka, skazanie Syzyfa na karę).
  2. Dedalu i Ikarze (przestroga ojca dla syna, śmierć Ikara).
  3. Klątwie Polifema (prośba do Posejdona o utrudnienie Odyseuszowi powrotu do Itaki).
  4. Orfeuszu i Eurydyce (prośba skierowana do Hadesa o uwolnienie żony).
  5. O Prometeuszu (Prometeusz opowiada o puszce Pandory, oszustwie bogów, kradzieży ognia, karze na skale Kaukaz, aż docieramy do momentu, gdy Atena wstawia się za swoim uczniem).

Następnie uczniowie pozostałych klas 5 oraz klasy 6 a mogli się wykazać swoją wiedzą mitologiczną. Wspólnie omawialiśmy każdy przedstawiony mit, jego symbolikę, zachowanie bohaterów, przesłanie.

Pod koniec uczniowie na podstawie przygotowanych wcześniej przedmiotów próbowali wywnioskować, do jakiego mitu mogą one nawiązywać. Przykładowo, zapałki nawiązywały do Prometeusza i ognia, który ofiarował ludziom oraz Hefajstosa.

Przed wyjściem dostaliśmy jeszcze krzyżówkę, którą należy uzupełnić informacjami z całej mitologii.

 

Eliza Mendel, klasa 6 a 

Opracowała Renata Gąsior

Fotorelacja

%d