Projekt „Na Baśniowej Górze”

W II okresie bieżącego roku szkolnego zaprosiłyśmy uczniów do udziału w projekcie edukacyjnym „Na Baśniowej Górze”. Był on adresowany do uczniów klas czwartych naszej szkoły, a udział w nim był dobrowolny.

W ramach projektu uczniowie od lutego do maja mieli możliwość wykonywania różnorodnych, dodatkowych zadań. Tematem przewodnim były baśnie – te, poznawane w szkole, jak również te, z którymi uczniowie sami się zapoznali. W każdym miesiącu uczestnicy otrzymywali zadanie związane z podstawą programową z języka polskiego, języka angielskiego i matematyki. Każdy uczeń miał możliwość wyboru preferowanych przez siebie aktywności, mógł pracować w indywidualnym tempie, realizować się plastycznie i technicznie.

Cele projektu:

  • oderwanie dzieci od komputerów,
  • zaproponowanie im innej formy spędzenia wolnego czasu niż gry komputerowe,
  • rozwijania kreatywności,
  • możliwość działania wpływającego na poprawienie oceny z zachowania,
  • umożliwienie uczniom otrzymania dodatkowych ocen z tych 3 przedmiotów.

Zadania z zakresu języka polskiego przygotowała Katarzyna Skrzyniarz,  z zakresu języka angielskiego – Paulina Stachura – Buś, a z matematyki – Dorota Surmacz.

Poniżej przedstawiamy poszczególne zadania.

Luty:
1. JĘZYK POLSKI: wykonaj ze śniegu postać z dowolnej baśni. Wielkość „bałwana” nie jest istotna, ważne, by przedstawiał postać z dowolnej baśni. Zrób dwa zdjęcia – rzeźby śniegowej z podpisem (w podpisie ma się pojawić nazwa postaci oraz tytuł baśni, z jakiej pochodzi) oraz drugie zdjęcie – siebie ze swoją rzeźbą. Prześlij obydwa zdjęcia.

  1. JĘZYK POLSKI/ANGIELSKI: z dostępnych w domu zabawek stwórz scenkę (makietę) ilustrującą wybraną baśń. Niczego nie kupuj, wykorzystaj to, co masz w domu. Brakujące elementy można dorysować i dołączyć do makiety. Zrób 2 zdjęcia – jedno z podpisem (w podpisie ma się pojawić tytuł baśni), drugie z Tobą. Podpisz elementy makiety w języku angielskim przypinając/kładąc obok karteczki z nazwami. Prześlij obydwa zdjęcia.

 

  1. MATEMATYKA: narysuj baśniową krainę lub baśniową postać tak, aby na Twoim rysunku było jak najwięcej prostych prostopadłych i równoległych. Rysuj przy pomocy linijki i ekierki. Rysunek pokoloruj tak, aby linie prostopadłe i równoległe były dobrze widoczne. Nadaj swojej pracy tytuł, umieść w widoczny miejscu nazwisko autora, zrób zdjęcie i wyślij. Swoją pracę zachowaj. Kiedy wrócimy do szkoły, przekażesz ją swojej nauczycielce matematyki.

Marzec
1. JĘZYK POLSKI/ANGIELSKI: z dostępnych w domu materiałów przygotuj strój wybranej postaci z baśni lub makietę zamku. Ważne, byś niczego nie kupował. Można wykorzystać ubrania, papier, tektury, folie i wszystko, na co Ci wyobraźnia pozwoli. Następnie zrób zdjęcie swojej pracy i podpisz (w podpisie stroju ma się pojawić nazwa postaci, dla której przewidziany jest strój oraz tytuł baśni, z jakiej pochodzi). Zdjęcie albo wydrukuj, albo przerysuj kontury tego, co na nim jest na kartkę A4 i podpisz części ubioru lub części zamku (pomieszczenia) w języku angielskim. Prześlij dwa zdjęcia – stroju lub zamku i ich opisu. Nie zapomnij podpisać  prac!

  1. JĘZYK POSLKI/ANGIELSKI: narysuj komiks na podstawie wybranej baśni (pamiętaj, by się na nim podpisać). Ten komiks zrób również w wersji angielskiej. Pamiętaj o użyciu krótkich, prostych zdań. Komiks w wersji angielskiej nie musi mieć takiej samej treści jak komiks w wersji polskiej.
  2. MATEMATYKA: wymyśl 2 zadania matematyczne o treści nawiązującej do znanych Ci baśni. Każde zadanie zapisz starannie na oddzielnej kartce A4, rozwiąż je na tej kartce, zapisz odpowiedź. Ozdób kartkę w sposób nawiązujący do treści zadania, umieść też swoje nazwisko. Wykonaj zdjęcia, podpisz i wyślij.

Kiedy wrócimy do szkoły, przekażesz ją swojej nauczycielce matematyki.

 

Kwiecień:
1. 
JĘZYK POLSKI: stwórz rebus na temat którejkolwiek baśni. Pamiętaj, żeby zachować zasady rebusowe – czyli muszą być obrazki, które stworzą nam hasło rebusowe. Zrób 2 zdjęcia – jedno z podpisem, drugie z Tobą oraz tytułem baśni. Prześlij obydwa zdjęcia.

  1. ANGIELSKIułóż krótką zagadkę w języku angielskim. Zagadka ma dotyczyć postaci lub tytułu baśni. Pamiętaj, żeby zagadka była w zrozumiała dla innych. Zrób 2 zdjęcia – jedno
    z podpisem, drugie z Tobą oraz tytułem baśni. Prześlij obydwa zdjęcia. 
  2. MATEMATYKA: narysuj baśniową krainę lub baśniową postać tak, aby na Twoim rysunku było jak najwięcej kół i okręgów. Rysuj przy pomocy cyrkla. Rysunek pokoloruj tak, aby koła i okręgi były dobrze widoczne. Nadaj swojej pracy tytuł, umieść w widoczny miejscu nazwisko autora, zrób zdjęcie Swoją pracę zachowaj, jeżeli wrócimy kiedyś do szkoły, przekażesz ją swojej nauczycielce matematyki.

 

Maj:
1.
JĘZYK POLSKI: Spotkanie bohaterów różnych baśni. Przygotuj spotkanie dwóch lub więcej bohaterów różnych baśni. Możesz je opisać w postaci opowiadania z dialogiem, komiksu. Może to być makieta z wykorzystaniem dostępnych w domu materiałów lub rysunek. Forma jest dowolna. Wśród bohaterów mogą się też pojawić postacie z omówionych w tym roku lektur, np. z „Opowieści z Narnii”, „Akademii Pana Kleksa”, czy „Charliego i Fabryki Czekolady”. Powodzenia!

  1. ANGIELSKI: nagraj krótką scenkę w języku angielskim z ulubionej przez Ciebie baśni. Możesz wykorzystać bohaterów ze scenki przygotowanej do zadania z języka polskiego. Zadbaj o odpowiednie stroje oraz scenerię (rodzeństwo/rodzice mogą pomóc). Jeżeli umiesz, umieść swoje imię i nazwisko oraz tytuł baśni, z której pochodzi scenka na wstępie do filmiku. Jeżeli nie umiesz tego, zrób zdjęcie w stroju na tle scenerii, podpisz i prześlij.
  2. MATEMATYKA: Przygotuj trzy kartki papieru: żółtą, czerwoną i niebieską. Wytnij z tych kartek   figury geometryczne o takim samym kształcie i wielkości (mogą to być koła, kwadraty, prostokąty lub inne figury – z każdej kartki jedna figura). Figurę żółtą podziel (rozetnij) na dwie jednakowe części, czerwoną na cztery jednakowe części, niebieską na osiem jednakowych części. Z uzyskanych ułamków figur ułóż „Baśniową górę” lub „Baśniowe drzewo”. Przyklej, umieść  swoje nazwisko, wykonaj zdjęcie i wyślij.

 

Projekt interdyscyplinarny „Na Baśniowej Górze” łączył zadania z zakresu języka polskiego, języka angielskiego i matematyki. Przygotowanie poszczególnych prac wymagało od dzieci niezwykłej kreatywności, umiejętności dostrzegania w najbliższym otoczeniu elementów mających swe źródło w poznanych baśniach, łączenia tych elementów i tworzenia z nich nowych historii. Pozwalało uczestnikom rozwijać umiejętności plastyczne i manualne.
Mamy nadzieję, że przygotowanie zadań projektowych dało też naszym uczniom wiele radości i satysfakcji. Przysyłane prace często zachwycały wysokim poziomem merytorycznym i estetycznym.
Wśród zadań projektowych znalazły się makiety z dostępnych zabawek, przygotowanie baśniowego stroju, kolorowe prace matematyczne, komiksy, a nawet baśniowe bałwanki.
Dziękujemy wszystkim za udział w naszej zabawie – dzieciom za chęć podjęcia się dodatkowych zadań, pomysłowość. Dziękujemy też rodzicom za wsparcie i zainteresowanie naszą inicjatywą.

Na szczególne wyróżnienie zasługują:

z klasy 4a: Liliana Mikos, Nadia Sajdak, Hubert Surmacz, Amelia Szablowska oraz Szymon Wantuch

z klasy 4b: Hubert Krawczyk, Wiktor Trzeciak, Bartosz Tabiś, Kacper Bator oraz Gabriela Stokłosa

z klasy 4c: Milena Biga, Nikola Wojtanowska, Mikołaj Bryl. 

 

Katarzyna Skrzyniarz, Paulina Stachura-Buś, Dorota Surmacz

%d bloggers like this: