Czytają, znają i rozumieją, czyli o sukcesie uczniów klas ósmych
Dnia 19 kwietnia 2023 roku odbyło się uroczyste podsumowanie V edycji Małopolskiego Konkursu Czytelniczego ,,Czytam, znam, rozumiem’’.
Z radością i dumą informujemy, iż uczniowie Szkoły Podstawowej im. Stanisława Staszica w Tuchowie po raz kolejny osiągnęli sukces.
Laureatami Konkursu zostali: Alicja Rąpała z kl. 8 d i Damian Wiejacki z kl. 8 c.
Tytuł finalisty zdobył Mateusz Wilga, uczeń kl. 8 c.
Uczennicę klasy 8 d przygotowała mgr Katarzyna Skrzyniarz. Uczniów klasy 8 c – mgr Renata Gąsior.
W etapie szkolnym Konkursu wzięło udział 542 uczniów z 77 szkół w województwie małopolskim.
Do etapu wojewódzkiego zakwalifikowano 42 uczniów, którzy 23 marca w Akademii Nauk Stosowanych w Tarnowie mierzyli się m.in. ze znajomością treści oraz problematyki wskazanych lektur. W drugiej części wykazali się umiejętnością tworzenia wypowiedzi argumentacyjnych.
Na wszystkich etapach Konkursu obowiązywała lektura:
1) Mickiewicz Adam, Pan Tadeusz, czyli Ostatni zajazd na Litwie: historia szlachecka z r. 1811 i 1812 we dwunastu księgach wierszem.
2) Mickiewicz Adam, Romantyczność, Świteź, Świtezianka, Powrót taty, To lubię, Lilie
3) Żeromski Stefan, Syzyfowe prace.
Małopolski Konkurs Czytelniczy „Czytam, znam, rozumiem’’ organizowany jest przez Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza Oddział w Tarnowie oraz instytucje współpracujące: III Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Tarnowie, Katedrę Filologii Polskiej Akademii Nauk Stosowanych w Tarnowie oraz Miejską Bibliotekę Publiczną im. J. Słowackiego w Tarnowie.
Konkurs odbywa się pod patronatem Małopolskiego Kuratora Oświaty.
A oto wrażenia naszych uczniów:
Udział w konkursie był ciekawym doświadczeniem. Zachęcił mnie on do szczegółowego poznania ,,Pana Tadeusza’’ i ,,Syzyfowych prac’’. Konkurs przekonał mnie, że ,,Pan Tadeusz“ nie jest wcale taką straszną lekturą, jakby mogło się wydawać. Czytałam ją z prawdziwą przyjemnością.
Przygotowanie do konkursu nie było łatwe, ale ciężka praca przyniosła efekty. Pytania na etapie szkolnym były trudniejsze niż się spodziewałam, więc zaskoczyła mnie wiadomość, że przeszłam do następnego etapu. Przed kolejnym etapem denerwowałam się, na szczęście poradziłam sobie z nim i dałam z siebie wszystko. Zdobyta wiedza zdecydowanie przyda mi się w dalszych etapach edukacji. Cieszę się, że zdecydowałam się wziąć udział w tym konkursie.
Alicja Rąpała, kl. 8 d
Z chęcią po raz drugi wziąłem udział w tym konkursie, dlatego byłem odpowiednio przygotowany do zmierzenia się z zadaniami na etapie wojewódzkim. Pierwsza część nie stanowiła dla mnie problemu, ale wyzwaniem była część druga, czyli napisanie wypowiedzi argumentacyjnej na dwa różne tematy. Dzięki gruntownemu zgłębieniu treści „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza mogę stwierdzić, że od teraz jest to moja ulubiona lektura szkolna!
Damian Wiejacki, kl. 8 c
Gdy pani zaproponowała mi wzięcie udziału w konkursie czytelniczym ,,Czytam, znam, rozumiem’’, miałem mieszane uczucia. Nie byłem pewien, czy podołam takiemu wyzwaniu, ponieważ nie brałem nigdy udziału w podobnym konkursie.
Przygotowania do konkursu były intensywne, ale potrzebne. Pomyślnie przeszedłem etap szkolny i awansowałem do etapu wojewódzkiego. Tym razem przygotowania były jeszcze bardziej intensywne. Sam konkurs był dla mnie niezwykłym przeżyciem. Zmierzyłem się z nowym zadaniem i choć zabrakło mi dwóch punktów do zdobycia tytułu laureata, jestem szczęśliwy, że wziąłem udział w konkursie.
Na koniec chciałem podziękować pani polonistce, bez której na pewno nie osiągnąłbym tego sukcesu. Udział w tym konkursie wiele mi dał. Zachęcam młodszych kolegów i koleżanki do udziału w konkursie w kolejnych latach.
Mateusz Wilga, kl. 8 c
Opracowała Renata Gąsior