Szkoła Podstawowa w Tuchowie
AktualnościPO WER IV

Za nami podróże i odkrycia w projekcie Ponadnarodowa Mobilność Uczniów

Szkoła Podstawowa im. Stanisława Staszica w Tuchowie zakończyła realizację przedsięwzięcia “Travel & discover – podróżuj i odkrywaj”. To już druga odsłona projektu Ponadnarodowa Mobilność Uczniów współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój, który realizowała nasza szkoła.

Głównym założeniem projektu jest rozwijanie kompetencji kluczowych uczestników przez międzynarodową współpracę, a jej głównym punktem jest mobilność do jednego z krajów europejskich. W tym roku po raz drugi współpracowaliśmy z portugalską szkołą Agrupamento de Escolas de Barcelos.
Tym razem w projekcie uczestniczyło 20 uczniów z klas VII – VIII, wybranych do projektu w procesie rekrutacji.
Przed mobilnością uczniowie ci brali udział w zajęciach przygotowujących, na których doskonalili język angielski, poznali podstawy nowego dla nich języka portugalskiego, uczestniczyli w zajęciach informatycznych i geograficznych. Tworzyli też ekologiczne produkty do wyprawy, spotykali się z podróżnikiem, odwiedzili Muzeum Misyjne Redemptorystów w Tuchowie, a podczas zajęć na lotnisku Kraków Airport zgłębiali tematykę turystyki w lotnictwie oraz planowania podróży.

Uczniowie ocenili, że zajęcia przygotowujące były dla nich cennym doświadczeniem. Jednak chyba wszyscy czekali przede wszystkim na wyjazd do Portugalii. 26 września wyruszyliśmy w podróż, aby we współpracy ze szkołą AEB Barcelos realizować zaplanowany wcześniej program mobilności. Przez różnorodne zajęcia i  zadania uczniowie rozwijali swoje kompetencje, szczególnie językowe, cyfrowe, osobiste, społeczne i kompetencje w zakresie przedsiębiorczości. Tworzyli też produkty końcowe przedsięwzięcia.

Przy okazji, zgodnie z tematem przedsięwzięcia, dużo podróżowaliśmy i odkrywaliśmy. Odwiedziliśmy na przykład miasta Porto, Braga, Viana de Castelo, Valenca do Minho, Moledo i Esposende.
Każdego dnia pobytu uczniowie dzielili się swoimi wrażeniami, które były zamieszczane na stronie internetowej szkoły.
Oto niektóre z nich:

“Na początku naszego pobytu w tym mieście (Porto) wybraliśmy się do muzeum ,,World of Discoveries”. Tam oglądaliśmy różne modele starych statków, które służyły portugalskim odkrywcom. Pani przewodnik opowiadała nam (w języku angielskim) o życiu w trakcie rejsu i o znajomości map. Po obejrzeniu eksponatów, udaliśmy się do drugiej części muzeum, gdzie płynęliśmy łódkami na mini rzece, oglądając sceny i miejsca z różnych rejonów świata i w ten sposób, po raz kolejny zapoznaliśmy się z dorobkiem portugalskich odkrywców. Gdy zakończyliśmy zwiedzanie, wyruszyliśmy na pyszny lunch do restauracji.

Kolejną atrakcją była przejażdżka kolejką linową nad miastem. Po przejeździe poszliśmy na most Ponte Luís I z pięknym widokiem na miasto i rzekę. Później zwiedzaliśmy księgarnię ,,Lello”, gdzie znajdowały się stare tomy Harrego Pottera i inne ciekawe książki. Po spędzonym czasie w księgarni mogliśmy udać się do kawiarni lub zakupić pamiątki.”

Wiktoria

Alicja

Honorata

“Dzisiejszy dzień zaczęliśmy od śniadania, a następnie wybraliśmy się w podróż do Viana do Castelo. W tym mieście poszliśmy zobaczyć panoramę miasta i bazylikę Santa Luzia na wzgórzu. Po oglądnięciu panoramy i bazyliki, udaliśmy się na plażę z pięknymi widokami. Następnie pojechaliśmy do centrum miasta Viana do Castelo, gdzie mieliśmy czas na przekąski.

Po powrocie do Barcelos rozpoczęliśmy kolejne zadanie projektowe, które polegało na opracowaniu pytań do quizu dla naszych zagranicznych znajomych. Mieliśmy też okazję zobaczyć słynną fiestę: Barcelos – Cidade do Medieval.

Na koniec przeprowadziliśmy quiz z zagranicznymi uczniami, aby sprawdzić jak dużo wiemy na temat naszych krajów.”

Aleksandra

Oliwia

Angelika

“Mimo deszczowego poranka udaliśmy się do Tenões, w którym podziwialiśmy świątynię Bom Jesus do Monte. Przy sanktuarium wykonaliśmy zdjęcia. Kolejną atrakcją w Tenões było przejście 700 schodów podczas drogi powrotnej do autobusu.

Następnie zwiedzaliśmy Bragę, jedno z najstarszych miast w Portugalii. Był tam czas na kupienie pamiątek oraz na zwiedzanie miasta. Po porannej wyprawie udaliśmy się na lunch, a później na słynny targ w Barcelos, na którym wykonaliśmy zadania projektowe.

Jednym z zadań realizowanych w ramach mobilności było przeprowadzenie ankiety wśród mieszkańców w języku angielskim, portugalskim, a nawet francuskim, w której mieli odpowiedzieć na pytania dotyczące turystyki w Polsce i Portugalii.”

Natalia

Maja

Anna

12 dni w Portugalii upłynęło bardzo szybko i intensywnie. Uczniowie bardzo miło wspominają ten czas, spędzony na wspólnych zadaniach projektowych oraz na zajęciach turystyczno-krajoznawczych, dzięki którym mogli poznać uroki Portugalii.

Podczas działań projektowych uczniowie stworzyli wiele produktów, pokazując przy tym swoje talenty i wiedzę, ale też nabywając nowe umiejętności. Opracowane zostały m.in. quizy, ankiety, plakaty, prezentacje i produkt główny – przewodnik po Portugalii “Discover Portugal”.

Uczniowie prezentowali te prace swoim szkolnym kolegom po powrocie do Polski. Dzielili się też pozytywnymi wrażeniami z pobytu w Portugalii i z udziału w całym projekcie. To tylko niektóre z nich:

“Było super. Uważam, że dużo się przez ten czas nauczyłem i zawarłem dużo nowych znajomości.”

“Ten projekt i wyjazd był dla mnie bardzo korzystny. Nauczyłam się wielu nowych rzeczy. Poprawiłam język angielski, poznałam nowych ludzi, nową kulturę i nowy język (portugalski).”

“Było bardzo fajnie. Świetnie się bawiłam. Poznałam wiele nowych osób. Nigdy nie zapomnę tego wyjazdu.”

“Uważam, że udział w projekcie był dobrym doświadczeniem, które dało mi różne fajne możliwości rozwoju swoich umiejętności.”

“Uważam, że udział w mobilności to była wspaniała przygoda, dużo zwiedziliśmy, więc było to też super przeżycie. Zadania projektowe były fajne.”

“Podczas wyjazdu zwiedziliśmy dużo ciekawych miejsc, dzięki czemu nauczyliśmy się dużo o portugalskiej kulturze i zwyczajach. Nie nudziliśmy się. Podczas mobilności nauczyliśmy się pracy z innymi osobami. Wyjazd uważam za naprawdę udany.”

“Udział w projekcie to była bardzo dobra decyzja. Podczas realizacji projektu mieliśmy okazję nauczyć się podstaw nowego języka  – portugalskiego. Myślę, że projekt jest bardzo ciekawy i można się dużo nauczyć.”

Pozytywne opinie uczestników przedsięwzięcia a także ich rodziców są najlepszą rekomendacją takich projektów i pokazują, że mają one dużą wartość, a dla uczestników są ciekawym i rozwijającym doświadczeniem.

W imieniu uczestników projektu oraz jego opiekunów, chcielibyśmy bardzo podziękować pani Burmistrz Magdalenie Marszałek za wsparcie i zgodę na wdrożenie projektu, paniom z Gminnej Administracji Oświaty za nieocenioną pomoc przy jego realizacji oraz panu Dyrektorowi SP w Tuchowie Józefowi Wzorkowi za opiekę i współpracę w projektowych działaniach.

Zespół ds. Realizacji Przedsięwzięcia w Ramach Projektu Ponadnarodowa Mobilność Uczniów