Order uśmiechu dla poezji!
Już po raz 10. w naszej szkole odbył się konkurs plastyczno –recytatorski poezji księdza Jana Twardowskiego. Pomysłodawcą imprezy i wytrwałym orędownikiem uroczych, pełnych mądrości życiowych wierszy jest Renata Gąsior, nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej im. Stanisława Staszica w Tuchowie.
Ksiądz Jan Twardowski ur. 1 czerwca 1915 w Warszawie, zm. 18 stycznia 2006 . W dniu 17. rocznicy śmierci duchownego, poety, myśliciela odbył się w naszej szkole uroczysty, jubileuszowy konkurs. Do organizatora spłynęło mnóstwo prac plastycznych, które swoim fachowym okiem oceniało szacowne jury w osobie Stanisława Maniaka. Oto wyniki tej części konkursu:
KLASY III –IV
l.p | Nazwisko i imię | Klasa | Tytuł wiersza | Miejsce |
1. | Bryl Rita | 4 c | ,,Anioł grający na skrzypcach’’ | I |
2. | Kwaśny Wiktor | 4 c | ,,W niebie’’ | II |
3. | Chrzan Martyna | 4 a | ,,Żaba’’ | III |
4. | Zduń Emila | 3 b | ,,Róża’’ | wyróżnienie |
5. | Łątka Adrian | 4 a | ,,Czekanie’’ | wyróżnienie |
6. | Augustyn Patrycja | 4 b | ,,W niebie’’ | wyróżnienie |
7. | Grzenia Maria | 4 b | ,,Bliscy i oddaleni’’ | wyróżnienie |
8. | Więcek Karolina | 4 b | ,,Anioł’’ | wyróżnienie |
9. | Sajdak Laura | 4 d | ,,Czekanie’’ | wyróżnienie |
10. | Smoła Patryk | 4 d | ,,Mrówko, ważko, biedronko’’ | wyróżnienie |
KLASY V- VI
l.p | Nazwisko i imię | Klasa | Tytuł wiersza | Miejsce |
1. | Mikos Liliana | 6 a | ,,Księżyc’’ | I |
2. | Mendel Eliza | 6 a | ,,Oda do rozpaczy’’ | I |
3. | Knapik Kamil | 5 a | ,,Mrówko, ważko, biedronko’’ | II |
4. | Trzeciak Wiktor | 6 b | ,,Mrówko, ważko, biedronko’’ | II |
5. | Krawczyk Hubert | 6 b | ,,Mrówko, ważko, biedronko’’ | III |
6. | Igielski Wojciech | 5 c | ,,W niebie’’ | wyróżnienie |
7. | Januś Kinga | 5 b | ,,Anioł’’ | wyróżnienie |
Pani Renata Gąsior pokazała też pracę plastyczną naszej absolwentki sprzed 12 lat!!! Alicja Mendel zajęła wtedy I miejsce. Obecnie jest studentką architektury w Krakowie.
Dziś jej siostra Eliza również zdobywa pierwsze miejsca w tej części konkursu, prezentując niezwykłe prace.
W części recytatorskiej jury w składzie: ksiądz proboszcz Alfons Górowski oraz Katarzyna Krupa miało twardy orzech do zgryzienia. W grupie młodszej poziom recytacji był wyrównany i bardzo wysoki. Zachwycająca interpretacja, widoczne emocje, emanujący spokój i łagodność były wyrazem dużej dojrzałości i świadomości poezji u tak młodych ludzi.
Oto wyniki:
KLASY III –IV
l.p | Nazwisko i imię | Klasa | Tytuł wiersza | Miejsce |
1. | Wiśniowska Alicja | 4 a | ,,Bliscy i oddaleni’’ | I |
2 | Wojtanowska Kornelia | 4 b | ,,Sprawiedliwość’’ | I |
2. | Bryl Rita | 4 c | ,,Spieszmy się kochać ludzi’’ | II |
3. | Dudek Oliwia | 4 c | ,,Którędy’’ | II |
4. | Lisak Tymoteusz | 4 b | ,,Święty gapa’’ | III |
5. | Więcek Karolina | 4 b | ,,Koniec’’ | III |
6. | Gajewska Weronika | 4 a | ,,W świecie’’ | wyróżnienie |
7. | Kwaśny Wiktor | 4 c | ,,Drzewa niewierzące’’ | wyróżnienie |
W grupie starszej wszyscy uczestnicy zasługują na pochwałę za udział, za chęć przygotowania się do recytacji, za próby interpretacji wierszy, za dążenie do samokształcenia się poprzez podejmowanie wyzwania, jakim jest na pewno m.in. rozumienie poezji.
Oto wyniki: KLASY IV –VI
l.p | Nazwisko i imię | Klasa | Tytuł wiersza | Miejsce |
1. | Madejski Hubert | 6 a | ,,Od końca’’ | I |
2. | Szczerba Karol | 6 b | ,,Do moich uczniów’’ | II |
3. | Jaworska Oliwia | 6 c | ,,Oda do rozpaczy’’ | III |
4. | Rempała Filip | 6 c | ,,Drzewa niewierzące’’ | wyróżnienie |
Nowym elementem, który zdecydowanie uatrakcyjnił konkurs i nawet wzbogacił go o twórczość uczniów, było polecenie napisania trzech życzeń na podstawie wiersza księdza Jana Twardowskiego „Życzenia”.
Nagrodzeni uczniowie to:
Miejsce I: Iga Rogozińska 4 b
Miejsce II: Tymoteusz Lisak 4 b
Miejsce III: Weronika Gajewska 4 a i Milena Zbylut 4 a
Wyróżnienia: Hanna Smołucha 4 a, Patrycja Augustyn 4 b, Maria Grzenia 4 b, Karolina Więcek 4 b
(Prace uczniów w oddzielnym artykule).
Trudno jest czytać i rozumieć poezję. Trudno jest podjąć się jej interpretacji i zaprezentować swoją recytację przed widownią. To jednak dobrze, że są jeszcze wśród młodych ludzi ci, którzy chcą ten trud podejmować i ci, którzy z miłością i wytrwałością wykonują swoje obowiązki i rozwijają pasje.
„A to wszystko psu na budę, bez miłości’’.
(Ks. Jan Twardowski)
Opracowała Katarzyna Krupa
***
Serdecznie, z całego serca dziękuję w imieniu własnym, uczestników konkursu wszystkim, którzy wspierają to przedsięwzięcie.
Laureaci konkursu otrzymują piękne, wartościowe nagrody. Tej pomocy nie odmawiają i od lat nagrody finansują:
– Rada Rodziców Szkoły Podstawowej im. Stanisława Staszica w Tuchowie
– ks. Alfons Górowski – proboszcz parafii pw. Świętego Jakuba Apostoła w Tuchowie
– o. Bogusław Augustowski – kustosz i proboszcz parafii pw. Nawiedzenia NMP w Tuchowie.
Bardzo dziękujemy!!!
Na koniec prezentuję wypowiedzi uczestników:
Po raz drugi biorę udział w tym konkursie plastycznym. Jest on dość nietypowy, ponieważ uczestnik może sam oddać cząstkę swojej artystycznej duszy oraz wyobraźni, a następnie ją zaprezentować. To jedyny konkurs w ciągu semestru, w którym mogę się wykazać w tych dwóch aspektach (w sensie plastycznym- oczywiście). W tym roku wybrałam do interpretacji plastycznej wiersz „Oda do rozpaczy”.
Skompletować pełny obraz w mojej głowie na temat tego, co widzę. Wyobrazić sobie poszczególne słowo, w sensie dosłownym, i odchodzącym od norm w jego znaczeniu. A następnie sportretować całość. Wtedy mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że nie tylko słyszę dany akapit, tekst, czy – w tym przypadku- wiersz , ale również potrafię go zobaczyć. Oczywiście, każdy pomysł może w jakiś sposób ewoluować podczas procesu tworzenia . Zdaję sobie również sprawę z tego, że muszę się jeszcze wiele nauczyć o obserwacji i przelewaniu na papier tego, co widzę (malowanie profesjonalne). Poniżej przedstawię moją interpretację utworu księdza Jana Twardowskiego.
W mojej pracy, szybko i bez zbędnych ceregieli, można dostrzec tytułowe uosobienie Rozpaczy. Wydaje się patrzeć w kierunku widza, jak i również w górę, gdzie widzi następną personifikację – to osoba niedorosła i nieprzygotowana na czekające na nią przykrości życiowe. Rozpacz jest kopana przez dwie postacie, których wyolbrzymiona zawiść nadaje im wygląd wręcz karykaturalny . Po bokach widzimy postaci przedstawione w wierszu- lekarza i księdza – nie możemy jednak odróżnić ich emocji. Może po prostu ich nie posiadają? Albo przechodzą z obojętną miną, omijając Rozpacz, nie zauważają jej uczuć? Nie można jednoznacznie określić, jakie barwy dominują w tej pracy – barwy ciepłe i zimne ,,wybuchają”, gdzie tylko widz nie rzuci okiem. Ale przejdźmy do twarzy. Jaką rolę one tutaj pełnią? Też wyglądają nieco karykaturalnie. Wyśmiewają się z niedoświadczonej postaci przed nimi, czy może przyglądają jej się z zainteresowaniem? Oraz kwiaty – dokładniej róże. Ani trochę nie pełnią tutaj roli romantycznej ozdoby. Na dole kolce, a dalej pną się, wyrastają – dorastają. A na koniec, tło za Rozpaczą. Nie jest jednokolorowe. Widzimy fiolety, granaty, szarości, zielenie. Może to niebo podczas burzy, które rozdzierają błyskawice? Na te pytania każdy odbiorca musi sobie sam odpowiedzieć.(Eliza Mendel, 6 a)
Praca poniżej.
***
Wiersz ks. Jana Twardowskiego „Bliscy i oddaleni” opowiada o życiu, które lubimy sami sobie komplikować. O trudnej miłości, samotności, niezrozumiałych pożegnaniach, o żalu i zawodzie. W tym wierszu jest tyle emocjonalnych sytuacji. Ten utwór jest mi bliski, bo sama kocham i jestem kochana. Zachęcam do czytania wierszy ks. Jana Twardowskiego, bo uczy nas życia.(Alicja Wiśniowska, 4 a)
***
Wybrałam ten wiersz, ponieważ bardzo mi się spodobał i był łatwy.
Wiersz ten mówi o świecie, który jest przemądrzały i zagoniony, a nasza wiara jest czasem zagubiona. A my nigdy nie będziemy silniejsi niż Bóg. (Weronika Gajewska, 4 a)
***
Recytacja wiersza ks. Jana Twardowskiego jest trudna, ale jego poezja ma piękny przekaz. Bardzo się cieszę, że mogłam ją poznać i wyrecytować. Myślę, że ks. Jan Twardowski poprzez swoje wiersze chce nam przekazać, że życie przemija i trzeba z niego korzystać.
(Karolina Więcek, 4 b)
***
Konkurs poświęcony twórczości księdza Jana Twardowskiego sprawił mi wielką przyjemność. Atmosfera konkursu była bardzo miła, wszyscy pięknie prezentowali swoje wiersze. Bardzo lubię ten konkurs i czekam z niecierpliwością na kolejną edycję! W tym roku recytując „Świętego gapę”, zostałem doceniony i zająłem III miejsce. Dla mnie to ogromny sukces! (Tymoteusz Lisak, 4 b)
***
Poezja ks. Jana Twardowskiego rozbudza wyobraźnię, a jej treść zachęca do przeczytania. Moją uwagę zwrócił wiersz pt.: ,,W niebie”. Z wielką radością i przyjemnością wykonałam do niego ilustrację . Poeta w tym wierszu przywołuje wspomnienia z dzieciństwa i najważniejszą osobę w swoim życiu. Dla mnie wspomnienia z osobami bliskimi też są w moim życiu bardzo ważne. (Patrycja Augustyn, 4 a)
Zebrała Renata Gąsior