Obowiązkowe projekty edukacyjne po raz ostatni…
9 kwietnia uczniowie gimnazjalnych klas II po raz ostatni publicznie prezentowali w naszej szkole projekty edukacyjne. Taki obowiązek nałożyła na nich reforma programowa z 2009 r., a w związku z kolejną reformą – wdrażaną od 2017 r. i likwidującą gimnazja – tego typu zadania odchodzą w przeszłość.
Temat główny tegorocznych projektów to „Karnawał literacki” – zostały mu podporządkowane tematy szczegółowe, sformułowane przez nauczycieli opiekunów i następnie opracowane przez 18 grup uczniowskich. Praca nad realizacją projektów trwała 3 miesiące i jak co roku zakończyła się mocnym akcentem – publiczną prezentacją z udziałem rodziców, dyrekcji, nauczycieli oraz samych uczniów.
Była to dla młodzieży ważna chwila, o czym świadczyła zarówno obecność zaproszonych gości, jak i postawa uczniów – w galowych strojach (albo w pomysłowych kostiumach), stremowanych, ale i zmotywowanych, by wypaść jak najlepiej. Do ostatnich minut odbywały się próby i nawet na korytarzu szlifowano swe wystąpienia.
Pisząca te słowa oglądała prezentacje tylko w sali nr 15, ale na podstawie słów, które dyrektor szkoły skierował do obecnych w tej sali rodziców oraz uczniów, można stwierdzić, że młodzież wykazała się wielką kreatywnością. Pokazy były starannie przygotowane i dopracowane w każdym szczególe. Przeważały prezentacje multimedialne wzbogacone nie tylko o opowieść lub komentarz, ale także inne atrakcyjne formy: scenki (napad na bank), quizy (odczytanie kodu, w którym literom odpowiadają cyfry), wywiad z panem Maciejem Nalepką, zmontowany przez uczniów filmik z bramkostrzelnym Neymarem w roli głównej, sondaż na temat ulubionych baśni i bajek, rymowanki, których bohaterami byli nauczyciele.
Uczniowie, realizując projekty, szukali motywu karnawału w literaturze i sztuce, odkrywali Biblię jako Księgę mówiącą także o zabawie i ucztach, czytali biografie ciekawych sportowców, podróżników oraz polskich noblistów, poznawali historię pisma i książki, gościli w krainie baśni, a nawet w zaświatach, przez które poprowadził ich ks. Marek Wojak. A co żonglowanie ma wspólnego z czytaniem? – na to pytanie odpowiedzi szukała (i znalazła) klasa II a.
Jeden z ważniejszych celów projektów to przygotowanie młodzieży do publicznych wystąpień, gdy nie tylko trzeba pokonać tremę, ale przede wszystkim przekazać informacje w sposób ciekawy, skłaniający do słuchania oraz wywołujący emocje. Niektórzy świetnie poradzili sobie z tym zadaniem, inny dopiero zrobili na tej drodze pierwszy krok… Ale wszyscy przekonali się, że klucz do sukcesu to praca, ćwiczenia, próby, trening.
Jakby nie oceniać sensowności projektów, jedno jest pewne – moment prezentacji to jedyne forum, gdy KAŻDY uczeń miał szanse przekazać innym coś wartego słuchania oraz pokazać siebie z dobrej strony.