SP- > „Książki naszych marzeń”- seria działań projektowych w klasach czwartych
W bieżącym roku szkolnym uczniowie klas IV Szkoły Podstawowej im. S. Staszica w Tuchowie uczestniczyli w trzech projektach interdyscyplinarnych łączących znajomość lektur, wiedzę o języku oraz rozwijających umiejętności artystyczne i społeczne. Pierwszy nosił tytuł „Baśniowy teatr”, drugi – „Frazeologizmy, czyli wyrażenia, które pokazują język”, trzeci – „W krainie baśni”. Ten ostatni realizowany był w ramach rządowego programu „Książki naszych marzeń”.
W ramach projektu „Baśniowy teatr” uczniowie przez kilka miesięcy przygotowywali w grupach inscenizacje na podstawie wybranej baśni. Dzieci najpierw czytały baśnie z różnych stron świata, a następnie (często z pomocą pani Renaty Szeląg) wybierały tekst, na podstawie którego pisały scenariusz. Kolejnym etapem było dopracowanie dekoracji, rekwizytów i kostiumów. W połowie kwietnia przyszedł czas prezentacji. Na szczególną pochwałę zasługują uczniowie klasy IV b, gdzie wszystkie grupy zaprezentowały widowiska na wysokim poziomie. Razem z panią Renatą Szeląg obejrzałyśmy sceniczną wersję „Trzech świnek”, „Czerwonego Kapturka”, „Calineczki” i „Nowych szat cesarza”. W pozostałych klasach na wyróżnienie zasłużyły grupy prezentujące baśnie „Wachlarz” oraz „Księżniczkę na ziarnku grochu” (kl. IV a), a także „Diabeł i jego babcia” oraz „Czerwony kapturek” (kl. IV c). Najlepsze inscenizacje reprezentowały klasy na szkolnym konkursie „W krainie baśni”, który odbył się 25 maja br. Obejrzeli je także rodzice podczas specjalnych spotkań, zostaną jeszcze raz zaprezentowane podczas „Dnia Patrona” Szkoły Podstawowej.
W kwietniu i maju dzieci z klas IV w ramach projektu „Frazeologizmy, czyli wyrażenia, które pokazują język” zmierzyły się z trudnym zadaniem rozpracowywania związków frazeologicznych. Po wylosowaniu jednego z wierszy z książek Marcina Brykczyńskiego pt. „Ni pies, ni wydra” i „Z deszczu pod rynnę” uczniowie na lekcjach korzystając ze słowników z pomocą nauczycielek szukali objaśnień związków frazeologicznych, które ukryły się w wybranych przez nich wierszach. Następnym zadaniem było przygotowywanie ilustracji obrazujących znaczenie wybranych związków – obecnie najlepsze prace są eksponowane na II piętrze Zespołu Szkół w Tuchowie. Najtrudniejszym zadaniem były mini inscenizacje na podstawie wylosowanych wierszy. I tu także zaskoczyła nas pomysłowość niektórych grup podczas prezentacji, która miała miejsce 19 maja. Ostatnie zadanie stanowiło klamrę łączącą dwa projekty – uczniowie pisali wypracowanie pod tytułem „Mój jeden dzień w Akademii Pana Kleksa – opowiadanie z 10 związkami frazeologicznymi”. Najlepsze z nich także reprezentowały klasę na wspomnianym wcześniej szkolnym konkursie.
Trzeci projekt pod hasłem „W krainie baśni” kończył się konkursem ze znajomości „Akademii Pana Kleksa” oraz 16 wybranych baśni H. Ch. Andersena. Wcześniej przez kilka tygodni uczniowie przygotowywali się do niego czytając wymagane baśnie i prezentując je w klasach, opracowując przebrania dla reprezentantów, rozwiązując zadania interaktywne w programie Quizziz i przygotowując samodzielnie zadania na platformie LearningApps. W trakcie konkursu zespoły reprezentujące poszczególne klasy odpowiadały na pytania z wiedzy, rozwiązywały różne zadania, nawet matematyczne. W każdym zespole pracował pan Ambroży Kleks, Adaś Niezgódka, szpak Mateusz, Calineczka, Pasterka i Ołowiany Żołnierz. Barwną widownię tworzyły postacie z baśni, za które przebrali się pozostali uczniowie klas IV. W jury zasiadły panie: Jadwiga Augustyńska-Majchrowicz oraz Katarzyna Krupa. Po zaciętej rywalizacji nieznaczną przewagą punktów wygrały obie grupy reprezentujące klasę IV b.
Sam konkurs stał się jednocześnie uroczystym podsumowaniem dwóch wcześniejszych projektów. Wtedy właśnie zaprezentowały się najlepsze inscenizacje baśni oraz o punkty dla klas walczyły opowiadania z użyciem związków frazeologicznych.
Udział w projektach zaowocował nie tylko lepszą znajomością „Akademii Pana Kleksa”, wybranych baśni, czy związków frazeologicznych, ale przede wszystkim umiejętnościami, które uczniom towarzyszyć będą przez kolejne lata. Przygotowując przedstawienia, dzieci po kilku próbach potrafiły udzielać sobie nawzajem konstruktywnych rad, jak poprawić inscenizacje, na co trzeba zwracać uwagę. Poznawały także od podszewki, w jaki sposób powstaje przedstawienie teatralne, co jest do niego potrzebne i ile pracy trzeba włożyć w przygotowanie nawet kilkuminutowej prezentacji, uczyły się też szacunku dla pracy ludzi związanych z teatrem.
Na zakończenie dziękujemy dzieciom za zaangażowanie i ambitną pracę oraz rodzicom za pomoc w realizacji projektów.
Katarzyna Skrzyniarz, Renata Szeląg