Szkoła Podstawowa w Tuchowie
Aktualności

Wycieczka klas VIII-ych do Warszawy

29 października 2018 roku uczniowie klas VIII wzięli udział w jednodniowej wycieczce do Warszawy.

Aktywne zwiedzanie stolicy rozpoczęliśmy od Muzeum Powstania Warszawskiego. Na początku naszej wizyty wzięliśmy udział w Mszy świętej odprawionej przez ks. Pawła oraz ks. Marka w intencji wszystkich walczących o wolną Ojczyznę. Lekcja muzealna, którą dla nas przygotowano poświęcona była życiu codziennemu w okupowanej Warszawie. Przewodnik oprowadził nas po ciekawej ekspozycji – obejrzeliśmy replikę samolotu Liberator, dowiedzieliśmy się jak wyglądały zrzuty broni podczas powstania, zobaczyliśmy fragmenty wzruszających listów powstańców. Dużym przeżyciem dla nas było przejście przez dwudziestopięciometrowy, ciemny kanał, który był repliką z 1944 roku. W części warsztatowej uczniowie wcielili się w rolę powstańców i spróbowali napisać kartkę z pamiętnika.  Film będący rekonstrukcją miasta zniszczonego i wyludnionego podczas II wojny światowej „Miasto Ruin” zakończył naszą wizytę w Muzeum.

Kolejnym etapem naszej wycieczki był spacer z przewodnikiem po zakątkach Starego Miasta. Słuchaliśmy historii zabytków niszczonych przez okupanta, odnawianych często dzięki zaangażowaniu mieszkańców stolicy. Podziwialiśmy Kolumnę Zygmunta III Wazy oraz dziedziniec Zamku Królewskiego. Zwiedziliśmy wnętrze Bazyliki archikatedralnej św. Jana Chrzciciela, będącej miejscem pochówku ważnych Polaków – króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, prezydenta Gabriela Narutowicza, kardynała Stefana Wyszyńskiego. Następnie pośpieszyliśmy na Rynek Starego Miasta, aby zobaczyć piękny pomnik Warszawskiej Syrenki. Wracając krętymi uliczkami w kierunku autokaru zatrzymaliśmy się na chwilę przy Pomniku Małego Powstańca. Skręciliśmy również na Plac Piłsudskiego, by tam zobaczyć Grób Nieznanego Żołnierza. Akurat odbywała się zmiana warty.

Wycieczka, choć jednodniowa dostarczyła wszystkim dużych emocji. Stolica jest pięknym, ciekawym i urokliwym miejscem. My poznaliśmy tylko część jej tajemnic……